Tuesday, January 18, 2011

Menghadapi penyakit Kritikal


www.bharian.com.my


STATISTIK Kementerian Kesihatan menunjukkan penyakit jantung adalah penyebab kematian nombor satu di Malaysia yang merangkumi 16.5 peratus kematian di hospital pada 2008. Malah, anggaran penyakit jantung koronari di negara ini adalah 40,000 kes baru setiap tahun bagi sejumlah 28 juta penduduk atau ringkasnya - 4.52 kes baru setiap jam!

Bagi penyakit barah pula, maklumat Kanser Malaysia 2006 yang dikumpul kementerian pula menunjukkan seorang bagi setiap tujuh rakyat Malaysia berisiko menghidap penyakit itu.

Meskipun statistik agak mengerikan, kadar pemulihan menggalakkan jika diagnosis dan rawatan diberikan pada peringkat awal penyakit kritikal. Malah, berbekalkan kemajuan perubatan, kadar pemulihan hari ini lebih baik berbanding dulu. Dalam kebanyakan kes, pesakit yang pulih boleh meneruskan kehidupan yang produktif. Akan tetapi, pesakit perlu membuat peruntukan untuk kos pemulihan, rawatan khas dan perubahan diet dan ini memerlukan sokongan kewangan yang kukuh. Ramai pesakit biasanya tidak mempunyai perlindungan kewangan yang mencukupi. Apakah dana kita mencukupi untuk mendapatkan rawatan? Menurut kajian Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (EPF) pada 2008, ahli berusia 54 tahun memiliki purata simpanan sebanyak RM132,539 saja. Tinjauan sebuah bank pula melaporkan rakyat Malaysia hanya memiliki simpanan yang boleh bertahan 11 minggu. Sekiranya mereka kehilangan mata pencarian, satu bagi setiap lima orang menyatakan simpanan mereka boleh menanggung perbelanjaan biasa selama 4 minggu saja. Simpanan ini hanya meliputi perbelanjaan harian dan tidak termasuk perbelanjaan perubatan untuk sesuatu penyakit kritikal.

Kos perubatan rawatan kanser boleh menokok sehingga RM300,000 sementara rawatan buah pinggang memerlukan RM150,000 ke atas. Pemindahan organ utama pula memerlukan sekurang-kurangnya RM100,000.

Kalau dulu penyakit kritikal dianggap tiada harapan untuk pulih, kini dengan kemajuan perubatan, penyakit kritikal boleh dirawat. Persoalannya sekarang, adakah kita mempunyai dana yang mencukupi untuk rawatan ini?

“Rawatan penyakit kritikal sering memakan tempoh yang lama dan membabitkan kos pemulihan yang tinggi selain kemungkinan kehilangan mata pencarian. Ini amat membebankan kewangan pesakit dan mereka yang tersayang. Atas alasan itulah persediaan kewangan amat penting.

“Memandangkan penyakit kritikal memerlukan proses pemulihan yang lama, kami juga memperuntukkan dana tambahan tahunan untuk sepanjang tempoh lima tahun bagi membantu proses pemulihan anda. Sekiranya anda pulih sepenuhnya sebelum tahun kelima, dana tambahan itu tetap tersedia untuk anda bagi semua tempoh lima tahun kerana kami percaya penyakit yang mungkin mengubah cara kehidupan anda patut diberi segala sokongan kewangan yang diperlukan,” katanya.

Kua berkata, sokongan kewangan yang diberikan yang diberi bukan setakat ini saja. Pelanggan juga berpeluang menerima dividen tunai tahunan yang boleh dikumpulkan dalam dana tambahan bagi meningkatkan dana pemulihan anda.

“Persediaan kewangan untuk penyakit kritikal adalah penting dalam perancangan kewangan, tetapi ada kalanya perkara di luar jangkaan mungkin akan melanda kita. Perlindungan yang melingkungi anak-anak kesayangan pelanggan kami adalah berasaskan inspirasi kami untuk menerajui perlindungan yang komprehensif,” kata Kua.

antara link-link menarik:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0109&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm
http://www.penyakitjantung.info/

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites