Monday, June 18, 2012

Penghijrahan~~ ke arah yang lebey baik.

Pelik dan aneh,
dari kampung halaman ke tempat orang.

Dari keluarga tersayang,
kepada hidup jauh di perantauan.

Dari kawan yg betol2 memahami,
kepada kawan yang baru di kenali.

Dari negeri yang penuh Barokah,
ke negeri yang penuh nikmat.

Semua itu hanya lah satu laluan yang perlu ditempuh setelah aku ke Kuantan menjalani kehidupan baru di perantauan. Mengapa aku berhijrah sedangkan aku sudah selesa di sana dan mengapa aku berhijrah sedangkan terdapat sesuatu yg menggembirakan aku di  sana dan mengapa juga aku berhijrah sedangkan kehidupan di sana lebeh berbahgia di sana.

REZEKI~ Merupakan faktor aku di sini. Rezeki aku ditentukan di sini oleh Yang Maha Kuasa Allah s.w.t. Dia yang Maha menentukan. dan tiada yang lebih hebat melainkan Dia yang mencipta.

Bagaimana Allah menunjukkan kita sesuatu sama ada secara lansung atau secara tidak lansung, tanpa kita sedari dan tanpa kita jangka. Jalan yg kita pilih sbenarnya suatu yg telah ditentukan oleh NYA di LUh mAhfuz lagi walaupun kite berfikir bagai pecah kepala. Hanya DIA yang maha mengetahui segala sesuatu kejadian di atas muka bumi ini. 

Aku berada di Kuantan sebenarnya telah ditentukan oleh NYA tanpa aku sedari.....pada 11 Jun 2012 bermula nya kerjaya aku sebagai Engineer di Kuantan. Ketentuan yang suda lama di tentukan oleh Yang Maha Berkuasa.


Tanpa aku sedari aku ditunjukkan jalan ke sana. Tanpa aku sedari segala nya mudah untuk aku, rumah sewa,kerja, jalan, kawan dan teman setakraw. DIA memberi aku kehidupan di sini supaya aku lupakan sementara apa yang ada di sana. Ujian yg mungkin aku tempuhi di sini mungkin lebey getir untuk menguji tahap keimanan kita. walaupun aku bukan lah seorg lelaki yang yg gah imannya namun aku cube memperbetulkan diri aku..


Tanpa aku sedari juga...ALLAH telah meletakkan sebuah Surau betul2 berdekatan dgn rumah sewa ku...semoga aku tidak melepaskan peluang berkunjung ke rumah Mu ya ALLAH.



sekadar perkongsian.
Mohd Farhan Aziz


1 comments:

rajin-rajin berjemaah kat surau/masjid ye pak bedung..
pahala lebey tuhh.. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites